Lees hier onze lead generatie tips

We mogen kieskeurig zijn: is deze lead mijn tijd waard?

Kieskeurig zijn in je lead kwalificatie: iets wat we meer mogen gaan doen in 2017. Want eerlijk is eerlijk, sinds de komst van leadidentificatie software is het genereren van leads kinderspel geworden. Met veel leads als gevolg. Maar is het in een tijd waarin social selling, relatie en vertrouwen centraal staat nog wel rendabel ze allemaal op te pakken?

Het antwoord is simpel: nee. De kans dat je de tijd hebt te investeren in de relatie met ál je leads is klein. Het is dus slimmer kritisch te zijn, je leads te kwalificeren en dus alleen tijd te steken in de leads waarvan de kans op ROI (Return of Investment) het grootst is. Daar haal je meer uit!!

 

Wat je jezelf af moet vragen

Om te beginnen wil ik eerst benadrukken dat je eigenlijk nooit helemaal zeker weet of een lead op gaat leveren waar je op hoopt. Maar er valt zeker te voorspellen welke lead waarschijnlijk meer kans geeft op resultaat, tenopzichte van een andere lead. En dat is fijn: met die wetenschap ga je zelfverzekerder het contact aan.

Onderstaand een aantal vragen die je jezelf kan stellen om zo per lead kan bepalen hoe groot de kans is dat er sprake is van ROI. Het beantwoorden van deze vragen is overigens het eenvoudigst wanneer je een ideaal profiel hebt samengesteld.

1. Werkt de lead bij een bedrijf die valt onder de doelgroep waar je zaken mee wilt doen?

2. En past de lead zelf binnen het ideale profiel dat je hebt gemaakt? Is het iemand die invloed heeft een beslissing van aankoop te maken?

3. Is het bezoek aan de website van lange duur geweest?

4. Heeft de lead, uitgaand van het zoekgedrag, interesse getoond in een concrete dienst/product?

5. Hoe onmisbaar is jouw product voor deze lead/dit bedrijf?

6. Is het eenvoudig contact op te nemen met deze persoon?

Als het goed is kan je met alle gegevens uit je bezoekrapport antwoord geven op al deze vragen. Probeer dit voor elke lead te doen, zodat je elke keer investeert in de lead met de meeste positieve antwoorden. Op die manier scheid je hopelijk het kaf van het koren, en laat je alleen leads die iets op gaan brengen in je sales pipeline.

 

Kritisch zijn binnen je pijplijn

Als je een lead eenmaal in je sales pijplijn hebt, is het belangrijk nog steeds actief bezig te zijn met welke lead je prioriteit geeft. Want het is niet altijd slim het lijstje van leads netjes op volgorde af te werken. En dat heeft te maken met de leadtrend van 2017: snel zijn.

Een lead die een contact formulier heeft ingevuld, geeft namelijk een heel belangrijk signaal af: hij is zó geïnteresseerd in het product dat hij bereid is gegevens achter te laten. Dat betekent dat je al best hoog zit bij zo’n lead. In dit geval is het belangrijk actie te ondernemen wanneer de interesse nog het grootst is. Op die manier is de kans dat de lead actie onderneemt namelijk het grootst.

Haak dus altijd als eerste in op de leads die zelf letterlijk hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn. Ga daarna verder met de leads die het beste passen bij je ideale profiel, en daarna pas de leads die wel redelijk ermee overeen komen. Op die manier ben je altijd snel wanneer het nodig is en investeer je in leads die je het meeste op gaan leveren.

 

Afbeelding door: Kārlis Dambrāns

Top