De (volgens ons) interessantste B2B online marketing trends van 2019

De (volgens ons) interessantste B2B online marketing trends van 2019

Marketing Automation, Account-Based Marketing, Influencer Marketing, Content Marketing en ga zo maar door: er is giga veel gaande! We kijken terug naar een bewogen jaar vol nieuwe ontwikkelingen en visies, maar het jaar dat voor ons ligt is misschien nog wel rumoeriger. 2019 is de grote brug naar het belangrijke jaar 2020: het ultieme deadline-jaar voor veel innovaties. Welke trends wij het meest blij van worden? Hier een overzicht!


Trend #1: Content als lead conversie strategie

Leads genereren: we zijn er allen al jaren mee bezig. Van het verzamelen van contactgegevens met contactformulieren, tot B2B IP-tracking tools: inmiddels weten we wel hoe we eenvoudig aan leads komen. Wat hebben we het makkelijk tegenwoordig! Maar de stap die daarop volgt, het converteren van B2B leads, is voor velen een ander verhaal.

Nu we met Marketing Automation in staat zijn van onze website leadgeneratie kanonnen te maken, is het tijd beter te worden in de volgende stap. Want wat heb je aan leads, als je ze uit het oog verliest en ze zelden het einde van je sales-funnel bereiken?

2019 is het jaar van de lead conversie. En dat betekent niet dat je je sales team moet laten overwerken. Het geheim zit hem – nog steeds – in de content op je website. Prikkel je je lead al in een vroeg stadium? Dan is hij sneller warm! Met video testimonials, ervaringen van klanten en helpende blogs krijgt je prospect een positief beeld van je merk, nog voor er contact is geweest. Zolang al je content maar bijdraagt aan het imago dat je wil en de lead écht helpt en een positieve ervaring geeft.

Dus worden er ooit nog vraagtekens gezet bij je Content Marketing investeringen? Dan is dit vanaf nu je onderbouwing. Met betrouwbare en helpende content geef je je prospects een duwtje in de juiste richting. Zo krijg je je B2B leads veel sneller naar het einde van die sales-funnel


Trend #2: Personaliseer je B2B website

Ook een persoonlijke merkbeleving is niet meer weg te denken wanneer je het hebt over lead conversie. In e-mail marketing zijn we er al aan gewend iemand bij zijn naam aan te spreken. Net even wat persoonlijker. We zijn zelfs al bezig met het personaliseren van de inhoud van deze mails, waardoor je als ontvanger enkel nog leest wat voor jou interessant is.

Tijd om dat ook met websites te doen! Het blijkt dat bijna driekwart van de websitegebruikers gefrustreerd raakt als ze banners en advertenties zien die voor hen niet relevant zijn. Webwinkels en streamingdiensten zijn er al actief mee bezig advertenties en productaanbevelingen te personaliseren. Maar wat zou er gebeuren als elk bedrijf daarmee start? Ook B2B organisaties?

B2B bezoekers blijven mensen. Dus hoe mooi als de content die zij zien ook gepersonaliseerd is, afgestemd op het bedrijf waar ze bij werken. Met IP-trackingtools is het tegenwoordig kinderspel te achterhalen vanuit welke sector of branche een B2B bezoeker komt. Met Liquid Content – een optie die binnenkort ook beschikbaar is binnen LeadExpress – zorg je dat je B2B bezoekers zien wat voor hen relevant is.

Het effect daarvan? Bij e-mail marketing is al te zien dat mails met gepersonaliseerde content drie keer beter scoren dan niet-gepersonaliseerde mails. Ga na wat voor effect dat heeft op het opwarmen van potentiële B2B leads die al interesse hebben in je website. Daarnaast levert het ook een hogere Click Through Rate (CTR) op.

Trend #3: Chatbots, overal chatbots

Dan nog de Chatbots. Dat die Chatbots overal zijn is niet zonder reden! We gaan ze alleen nog maar meer zien, zeker in het kader van de focus op lead conversie. Ja, ook B2B! Want loopt een website bezoeker al tijdens het bezoek tegen een vraag of bezwaar aan? Door een chatbot zijn ze in staat laagdrempelig contact op te nemen, waardoor de chatbot de kans heeft doeltreffend hun zorgen of bezwaren weg te nemen. Want ja: dat kunnen ze.

Waar we vroeger allemaal een beetje sceptisch waren over Chatbots, gaan we in 2019 een tijdperk in waarin we Chatbots amper nog van echte mensen kunnen onderscheiden. Ze worden stukje bij beetje slimmer en echter. Met NLP, Natural Language Processing, zijn ze in staat natuurlijk taalgebruik te ontwikkelen en te communiceren zoals wij dat doen.

Handig, want het bespaart je personeel een hoop tijd, maar het geeft je websitebezoeker of klant wel het gevoel persoonlijk geholpen te worden. Zeker nu de Chatbots dankzij machine learning tot steeds specifiekere handelingen in staat zijn zoals het beantwoorden van en het helpen bij persoonlijke vragen. Denk aan het controleren van order statussen en het plaatsen van boekingen of reserveringen. We verwachten dat er alleen nog maar meer functionaliteiten aan komen!


Trend #4: Leven lang leren met data driven marketing

De Chatbots zijn trouwens niet de enige die flink aan het studeren zijn geslagen. Ook marketeers investeren steeds meer in het leren van data. De tijden van vastklampen aan doelgroeponderzoeken en überhaupt onderzoeken zijn wel zo’n beetje voorbij. Want waarom vertrouwen op feiten van andere bedrijven, als je met de meest uiteenlopende online marketingtools met weinig inspanning je eigen data verzamelt? Is de befaamde 12:00 uur wel echt het beste tijdstip om te posten op Facebook bijvoorbeeld?

Met data driven marketing leer je van je eigen data. Zo kom je er al snel achter of die 12:00 uur voor jouw (B2B) bedrijf ook werkt, of dat je er beter aan doet ergens laat in de avond te posten. En welk tijdstip over een half jaar het beste is? Dat zie je tegen die tijd direct! Zonder al teveel inspanningen of investeringen, leer je continu van je eigen data. Door deze laagdrempeligheid, voorzien we dat in 2019 data driven marketing alleen nog maar meer gaat groeien.

Nog niet aan de slag geweest met data driven marketing? Probeer het eens uit! Kijk wat er gebeurt als je – bijvoorbeeld – de prestaties van een vorige AdWords campagne gebruikt om je nieuwe AdWords campagne op te baseren. Zet  je eigen data centraal in al je volgende online campagnes.


2019: dacht je dat persoonlijk niet nóg persoonlijker kon?

Eén ding hebben al deze B2B trends met elkaar gemeen: online marketing is elk opzicht persoonlijker dan ooit. Niet alleen voor je website bezoekers, maar ook voor jezelf. De kleinste bedrijven zijn nu in staat op een betaalbare manier gebruik te maken van hun eigen data en hun strategie daarop aan te passen. En dat allemaal dankzij de recente Marketing Automation ontwikkelingen! We zijn heel benieuwd wat het jaar ons verder nog gaat brengen.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode