fbpx

Eenvoudig meer aandacht voor je bestaande klanten

Eenvoudig meer aandacht voor je bestaande klanten

Waar ligt bij jou de focus in je bedrijf? Vooral het binnen halen van nieuwe klanten? Of juist het binnen houden van bestaande klanten? Of een beetje van beiden? En hoe zit het met ex-klanten waar al lang geen contact mee is geweest?

Kijk, leer en haal meer uit bestaande klanten

Al deze soorten klanten hebben stuk voor stuk potentie voor je organisatie. De één misschien zelfs nog meer dan de ander. Het is dus interessant voor jezelf te kijken waar in jouw bedrijf de hoofdzakelijke focus ligt, en of er nog meer te halen is!

Blaas nieuw leven in je klantrelaties

In deze blog duik ik in de wereld van de bestaande klanten en ex-klanten. Klanten die dus allemaal al in aanraking zijn geweest met je bedrijf. Want er wordt veel geroepen dat je moet investeren in deze groep. Maar waar liggen de kansen? En hoe vind je die (op een eenvoudige manier)?

Volg de weg van je klanten met Customer Journey

Om te beginnen is er de Customer Journey: een veelvoorkomende term in marketing wereld. En terecht! Want goed in kaart brengen welke weg je (bestaande) klant aflegt voor hij tot aankoop overgaat, biedt veel mogelijkheden. Zo geeft het je de kans in te haken op bottlenecks in het proces en de klant net dat ene duwtje in de juiste richting te geven met o.a. gerichte online marketing.

Heb je budget? Overweeg dan zeker te investeren in een onderzoek naar de Customer Journey. Je plukt er echt de vruchten van! Heb je dat budget niet? Dan zijn er toch een aantal eenvoudige – en goedkopere manieren – om invloed uit te oefenen op het koopproces van bestaande- en ex-klanten.

Gebruik je gezonde verstand: zoek contact op een logisch moment

Een groot deel is namelijk ook gewoon logisch nadenken en je inleven in de klant. Zo weet je dat wanneer je bijvoorbeeld parfum of speciale sportvoeding verkoopt, de kans klein is dat jouw klanten binnen een maand opnieuw tot aankoop overgaan. Dit zijn tenslotte producten die langer mee gaan.

In dit geval weet je uit eigen ervaring hoe lang je er wel mee doet, en wanneer de kans dus groot is dat de klant ook toe is aan een nieuwe bestelling. Hou in de gaten wanneer je klant een bestelling heeft geplaatst en haak tegen de tijd dat het product bijna op zou moeten zijn in met online marketing. Een persoonlijke kortingscode bijvoorbeeld!

Leer van je websitebezoekers

Naast het gebruiken van je boerenverstand, is je website ook één grote schatkist aan informatie. Zeker wanneer je meerdere producten en diensten aanbied, zie je vaak dat je klanten tussentijds je website bezoeken ter oriëntatie. Dat zijn krachtige verkoopsignalen. Dus hoe ga je daarmee om, maak je online klantgedrag inzichtelijk en word je proactief in je relatiemanagement?

Geen grote investering, wel veel resultaat: leadidentificatie software

Tegenwoordig is er allerlei software op de markt om je websiteverkeer in de gaten te houden. De één uitgebreider dan de ander. Met leadidentificatie software, zie je precies welke organisatie je website bezoekt. Het up to date blijven van de interesses van je bestaande klanten is met deze software erg eenvouding en zeker de investering waard!

Zo zet je leadidentificatie in bij bestaande klanten

LeadExpress valt ook zo in te stellen dat je op de hoogte blijft van de bezoekjes die jouw bestaande klanten aan je website brengen. Zo pak je dat aan:

1. Heeft LeadExpress het IP-adres van een bezoeker omgezet naar een herkend bedrijf? Dan geeft de software je de mogelijkheid een “trigger” te hangen aan dit bedrijf. Niet alleen handig om je prospects in de gaten te houden, maar ook je bestaande klanten. Segmenteer overzichtelijk je triggers, en krijg meldingen van websitebezoeken van je bestaanden klanten.

2. Maak filters aan om op de hoogte te blijven van klanten die specifieke content lezen. Dit is handig wanneer je website veel pagina’s heeft.

3. Rapporteer signalen door de resultaten in te laden in bijvoorbeeld een excelsheet, of online in de software tool te bekijken.

4. Interpreteer je resultaten: welke pagina’s bekijken je klanten vooral? Welke diensten lijken ze behoefte aan te hebben? Of lezen ze vooral de FAQ pagina en zijn ze op zoek naar informatie over het gebruik van uw product?

5. Haak hier met je sales op in door contact op te nemen met de klant en ze verder te woord te staan! Op deze manier is je accountmanagement planmatiger en besteed je aandacht aan de juiste klanten.

Een tip: kijk niet alleen naar verkoopkansen, maar stel ook triggers in voor retentiesignalen. Want een klant die kijkt naar je algemene voorwaarden of klachtenpagina’s, geeft ook belangrijke signalen af waar je op in kan haken met adequate aftersales!

Leer van je statistieken en optimaliseer je website

En merk je in je statistieken dat bezoekers snel afhaken? Dan hoeft dat nog niet eraan te liggen dat ze geen interesse meer hebben in je dienst! Hou in de gaten waar de dode eindjes in je website liggen, en pas daar je flow weer netjes op aan. Zo maak je jouw website nog beter en aantrekkelijker voor nieuwe en terugkerende bezoekers. Daar haal je dan weer nog meer informatie uit!

Meer halen uit bestaande klanten: voor elk budget een optie

Van Customer Journeys tot leadidentificatie: al met al is er dus voor elke ondernemer wel een mogelijkheid om adequaat en op het juiste moment contact op te nemen met je bestaande klanten. Zo is nabellen ook geen Russisch Roulette meer, maar weet je van te voren dat de kans op een aankoop groot is.

Hulp nodig met het instellen van triggers en filters? Ons team staat je altijd voor je klaar voor hulp, inspiratie en advies. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode