Follow-ups: inspiratie om je lead opvolging origineel te houden

Wat inspiratie om je lead opvolging origineel te houden 

Een interessante lead heeft een leadscore van 100% bereikt en je weet inmiddels wie de beslisser in het bedrijf is. Sterker nog: je hebt alle contactgegevens al klaar staan voor een follow-up. Door het zoekgedrag van de lead weet je zelfs precies in welke diensten hij geïnteresseerd is. Maar hoe pak je nu de rest van de opvolging aan?

Vaak zijn er meerdere contactmomenten nodig om tot afspraken te komen. Meer dan je denkt! Soms heb je het geluk dat het meteen raak is, maar in veel gevallen ontstaat er pas een deal na het 5e contactmoment. Helaas houdt het gevoel dat we “vervelend” zijn ons vaak tegen in het onderhouden van contact. Dat is zonde. Zeker met de wetenschap dat vaak pas na contactmoment 5 er iets ontstaat. Belangrijk om op een originele manier in beeld te blijven bij je lead dus.

In deze blog geven we je een aantal ideeën om je lead opvolging origineel te houden!


Voel je je haast een telemarketeer?

Maar eerst: waar komt dat gevoel “vervelend” te zijn nou vandaan? Waarschijnlijk heb je zelf eens ervaren hoe vervelend het is continu lastig gevallen te worden door een callcenter met hun salespraatjes. Echt niet dat jij zoals hen wordt! Maar ben je als je regelmatig contact zoekt meteen hetzelfde als een telemarketeer?

Het antwoord is: nee. Vaak zijn contactmomenten pas irritant wanneer er een gebrek is aan creativiteit en afwisseling. Bijvoorbeeld wanneer je continu belt. Maar als jij elke keer op een gepaste en originele manier je prospect herinnert aan je bestaan, staat je lead echt open voor meer!


Plant een zaadje voor de toekomst

Laat je inspireren door onderstaande ideeën voor een contactmomentje. Onthoud daarbij dat niet elke actie direct iets op hoeft te leveren, maar wel van waarde moet zijn voor de lead. Zie het als een zaadje dat je plant voor in de toekomst. Zolang je het insteekt met plezier, humor en vooral eerlijkheid, haal jij het meeste uit de door je website gegenereerde leads:


Stuur een WhatsAppje

Wissel je telefoontjes en e-mails eens af door een kort WhatsAppje te sturen als je het mobiele nummer van je prospect hebt. Niemand laat zijn WhatsApp-berichten ongelezen, dus je contactmomentje is gegarandeerd! Zorg er wel voor dat je alleen appt met iets relevants. Denk aan een linkje naar een artikel dat interessant is voor je lead of bijvoorbeeld een nieuwjaarswens.


Tag op LinkedIn

Niets is laagdrempeliger dan iemand taggen. Zo hou je heel simpel en doeltreffend contact met je lead. Het zorgt er voor dat mensen aan je denken. Weet je een beetje waar je prospect zich mee bezig houdt? Tag hem of haar dan op LinkedIn in een bericht dat daarop aansluit.


…of een kaartje

Over nieuwjaarswensen gesproken: denk rond de feestdagen eens aan een handgeschreven kaart! In dit digitale tijdperk is de attentiewaarde van ouderwetse post groter dan ooit. Zeker wanneer je er een persoonlijke draai aan geeft. En geef toe: ook jij voelt je even speciaal wanneer je een kaartje ontvangt.


Ga eens langs

Een appje of kaartje stuur je natuurlijk pas wanneer je al contact hebt gehad. Merk je dat het lastig is dat eerste contact te leggen? Ga dan eens langs met een cadeau, zoals een doos chocolade voor bij de koffie. Echt niet dat ze je dan zomaar wegsturen. En de welbekende uitspraak “zullen we een kopje koffie doen?” krijgt dan vaak direct opvolging.


Stuur een cadeau

Dat cadeautje hoef je overigens niet per se persoonlijk langs te brengen. Weet je dat je lead binnenkort jarig is? Of is er een andere reden waarom hij of zij een cadeau verdient? Stuur dan een mooie bos bloemen of een interessant boek of tijdschrift op!


Schrijf een artikel

Een andere manier om de lead zich speciaal te laten voelen, is een blog schrijven n.a.v. een gesprek dat jullie samen hadden. Liep je lead bijvoorbeeld ergens tegenaan? Laat zien dat je graag helpt met een blog vol verrassende tips. Het is overigens net zo waardevol dit ook voor je bestaande klanten te doen; laat je inspireren door hun verhalen en pasje content erop aan.


Nodig je lead uit

Organiseert je bedrijf een evenement, seminar of workshop? En is deze waardevol voor je lead? Laat weten dat je aan hem of haar denkt en nodig je lead uit voor deze kennisdelingen. Staat er geen event op jullie planning? Dan is het ook een optie je lead mee te nemen naar een externe kennisdeling. Heb je meteen de kans wat langer bij te praten.


Wissel adviezen uit

In plaats van in de stoel van de expert te gaan zitten, levert het soms juist veel op jezelf nederig op te stellen. Vraag je lead eens om advies of feedback! Zo erken jij je lead eens als expert en laat je zien dat je waarde hecht aan zijn of haar mening. Dat is iets wat iedereen vleit.

Hoe je je opvolging ook aanpakt: onthoud altijd dat je met mensen te maken hebt. En wat willen mensen het liefste? Erkend worden, geholpen worden en zich verbonden voelen. Hou je dat in je achterhoofd, dan is geen enkel contactmomentje meer “vervelend”.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode