Krijg grip op het rendement uit je SEO-investeringen

Krijg grip op het rendement uit je SEO-investering

Of het nu gaat om kleine MKB-bedrijven in de IT-sector of grote zorginstellingen: als het goed is heb jij als ondernemer precies voor ogen wie jij wil bereiken. Je doelgroep. We doen er allemaal het liefst alles aan zoveel mogelijk grip te krijgen op de communicatie met deze groep. Want: doelgroepgerichte SEO-investeringen, leveren meer rendement.

Zo prioriteer je je SEO-pijlers

Hoe je dat rendement verhoogt? Dat is een kwestie van je SEO-strategie continu plannen, meten en bijstellen! Een hoog rendement haal je tenslotte alleen wanneer je investeringen nog meer resultaat opleveren. Ben daarom kritisch met het bepalen en prioriteren van de pijlers in je SEO-strategie.

Want is het echt nodig je website responsive te maken? En wat voegen die extra SEO-geoptimaliseerde landingspages daadwerkelijk toe? Vraag jezelf bij elke pijler af wat je doelgroep eraan heeft! Zo gebruik je je online marketing budget meteen een stuk efficiënter: je investeert dan tenslotte alleen in uitbreidingen die écht noodzakelijk zijn.


Denk vanuit je doelgroep en investeer in hetgeen dat écht nodig is

Ligt bij je doelgroep prioriteit bij uitgebreide en inhoudelijke content? Investeer dan in die blogposts. Lok je die doelgroep juist met regionale landingspages? Realiseer die dan eerst.

Dus stel elke keer wanneer je weer in SEO-investment wil maken weer diezelfde vraag: heeft mijn doelgroep hier iets aan? Met daaropvolgend de tweede vraag: hoeveel kost deze investering me en wat levert het me op?

Door niet puur te gaan voor de hoogste rankings in Google, maar precies te investeren in hetgeen dat je doelgroep naar je site verleidt (bijvoorbeeld bepaalde zoektermen) bespaar je flink wat budget. En door continu te kijken naar wat je SEO-investments opleveren, leer je weer voor de toekomst!

Dat doe je door je SEO-resultaten te meten!

Maar hoe meet je het rendement uit je SEO-investments precies? En hoe hou je in de gaten of je online marketing inspanningen je doelgroep wel daadwerkelijk bereiken? Leveren je SEO-inspanningen wel de doelgroep die je nodig hebt? Het antwoord op deze vragen vind je in je websitedata.

Zie je bijvoorbeeld dat je doelgroep je website wel vindt, maar de bouncerate van je pagina’s erg hoog is? Dan weet je dat je content doelgroepgerichter mag. Zie je dat een bepaalde blog juist veel returning visitors uit je doelgroep oplevert? Dan is het slim deze pagina eens onder de loep te nemen en na te gaan waarom deze zo goed werkt, om dat vervolgens weer door te voeren in minder goed presterende webpagina’s.


Stel triggers in en krijg inzicht in de prestaties van je website

Hoe je eenvoudig inzicht krijgt in al deze websitedata? Door in je LeadExpress software triggers in te stellen, blijf je continu up to date over hoe je webpagina’s presteren. Markeer bijvoorbeeld een landingspage en bekijk welke bedrijven via deze pagina op je website komen. Lees hieronder hoe je dat doet:

1. Maak een trigger voor een of meer landingspagina’s die je wil meten. Stel hierbij wel in dat het de eerst bezochte pagina is van een bezoek, zodat je ziet dat het bedrijf via de landingspage op je website is gekomen.

2. Voldoet een bezoek aan de ingestelde eisen van de trigger? Dan activeert er een tag en krijg je een melding. Deze tags maak je eenvoudig zelf aan.

3. In het overzicht kan je nu de tag filteren en een rapport inzien van alle bedrijven die je uitgekozen landingspages hebben bezocht. Zo zie je meteen welke bezoekers je SEO-investment aantrekt. Is het de juiste doelgroep? Dan weet je dat je lekker bezig bent. Zijn het returning visitors? Dan al helemaal!

4. Kijk en leer van je rapporten. Herken minder goed presterende pagina’s en haal inspiraties uit pagina’s met een top engagement. Want waar zit het ‘m nou precies in dat een pagina goed presteert? Is de tone-of-voice anders dan andere pagina’s? Hoe ziet de opmaakt eruit? En waar gaat de pagina inhoudelijk over?

5. Pas je website aan op de “zwakke” plekken die je hebt ontdekt door je website bezoekers in de gaten te houden. Dat zijn investeringen die rendement opleveren!


Hulp en inspiratie nodig?

Je kan je triggers zo uitgebreid instellen als je zelf wilt. Op veel verschillende manieren. Heb je een specifieke SEO-investment die je wil meten, maar weet je niet zeker of je daarvoor je trigger juist heb ingesteld? We zijn altijd bereikbaar om je daarmee te helpen en je te inspireren met alle andere mogelijkheden van triggers.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode