fbpx

NIEUW: Zo meet je met LeadExpress de ROI van je Google AdWords campagnes

NIEUW: Zo meet je met LeadExpress de ROI van je Google AdWords campagnes? 

Vroeger voelden veel marketinginvesteringen als natte vinger werk. Kwamen die nieuwe leads echt naar aanleiding van je radioreclame? Of was het puur toeval? Met enquêtes en steekproeven kreeg je nog een beetje een idee van het effect van je marketing uitgaven. Maar écht concrete nametingen kostten veel tijd en geld, dus campagnes concreet bijstellen aan de hand van resultaten zat er niet altijd in.


Ode aan het internetmarketing tijdperk

Gelukkig is ons medialandschap jaren geleden flink uitgebreid en is internetmarketing naast traditionele marketingcommunicatie populairder dan ooit. Doelgroeptargeting is nog nooit zo eenvoudig geweest en de resultaten van al onze investeringen zijn nu ook veel meetbaarder dankzij verschillende softwareprogramma’s.

Marktingautomation-software maakt het leven van de marketeer een stuk eenvoudiger: eindelijk (goedkoop) inzicht in ROI! Het laat je op elk moment van de dag zien wat de stand van zaken is. En nog belangrijker: jij kan je investeringen effectief bijstellen, zodat ze nog meer gaan renderen. Later in deze blog ga ik dieper in op hoe je marketingautomation inzet om het uiterste te halen uit je Google AdWords campagnes.


Wanneer spreek je van Return of Investment?

Maar allereerst: wat is ROI precies? Heb je al succes wanneer – bijvoorbeeld – een Google AdWords campagne veel nieuwe website bezoekers oplevert? Of is er veel meer voor nodig van succes te morgen spreken? Uiteindelijk hangt dat af van het doel achter je doel. Want veel website bezoekers, betekent natuurlijk niet automatisch veel nieuwe klanten.

Laten we eerlijk zijn: 9 van de 10 keer investeren we omdat we uit zijn op meer leads en nog liever meer klanten. Meer conversie dus! Het is in dat geval niet alleen handig om te zien hoeveel mensen op je website komen via je Google AdWords campagnes. Vooral de identiteit van deze bezoekers geven je belangrijke informatie. Want trekken je campagnes wel de juiste bedrijven? En wat gebeurt er daarna? Verlaten ze dan direct je website weer? Of klikken ze door en gaan ze over tot conversie?


Leer van je Google AdWords campagnes

Van Google Analytics tot IP-tracking software: tegenwoordig is er veel keuze om achter de antwoorden op bovenstaande vragen te komen. Maar vaak zie je dat waar de ene tool ophoudt, de ander verder gaat. Daarom zijn we de afgelopen tijd hard aan het werk geweest om onze lead identificatie software stukje bij beetje uit te breiden en nog completer te maken. Ons doel? Jou nog meer inzicht geven in de resultaten van al je online marketing investeringen.

Waar LeadExpress al uitgebreid inzicht gaf in de bedrijven die je website bezoeken, gaan we nu een stap verder. Met LeadExpress monitor je eenvoudig de prestaties van al je campagnes. Koppel deze simpelweg aan de tool en LeadExpress doet de rest. Ja, ook je Google AdWords campagnes zijn compatibel! In dit artikel lees je hoe je je (Google AdWords) campagnes eenvoudig koppelt aan LeadExpress.


Aantal leads verhogen en de kosten per lead verlagen

Het monitoren en bijsturen van je Google AdWords campagnes: hoe gaat dat precies in zijn werk? Nadat je je campagnes hebt gekoppeld aan LeadExpress zijn er twee opties. Optie 1: je Google AdWords campagne zorgt voor veel traffic. Optie 2: je campagne levert te weinig traffic op. In beiden gevallen kom je in actie. Want door continu (minimaal 1 keer per week) bezig te zijn met de resultaten van je Google AdWords campagnes, krijg je grip op het rendement.

Hier onder een aantal  AdWords scenario’s en hoe je te werk gaat:




1. Je Google AdWords campagne genereert veel traffic

Top! Je campagne verleidt een hoop mensen erop te klikken. Zie je in LeadExpress dat dit ook nog eens de bedrijven zijn die binnen je doelgroep vallen? Dan ben je lekker bezig! Haal in dat geval inspiratie uit deze goed lopende campagne, zodat je andere AdWords campagnes ook zo goed gaan renderen. Zie je dat de bedrijven die je op je campagnes klikken niet binnen je doelgroep passen? Of gaan weinig relevante bezoekers over tot conversie? Dan is er werk aan de winkel!

In dit geval is het zaak dat je de kosten per lead verlaagt. Want: hoe meer niet-relevante bedrijven perongeluk op je campagne af komen, hoe meer waste. Hoe meer waste, hoe meer geld je betaalt voor website bezoekers die niets opleveren. Maar dat hoeven we natuurlijk niet uit te leggen!

Teveel waste – In het geval van teveel waste, is het tijd om terug in de wereld van je doelgroep te duiken. Wat voor mensen werken bij de bedrijven die je op het oog hebt? Waar houden zij zich mee bezig en wat vinden zij belangrijk? Wat zijn hun koopmotieven en waar zijn ze gevoelig voor? Maak je AdWords campagne specifiek. Laat de campagne aansluiten op enkel de beleefwereld van jouw beoogde doelgroep. Merk je dat het niet meteen lukt? Geen punt! Monitor continu wat elke verandering aan je AdWords campagne oplevert, zodat je in staat bent op elk moment te finetunen.

Uiteraard is er minder snel sprake van waste wanneer je campagnedoel het genereren naamsbekendheid is. Stel altijd concrete doelen voor je AdWords campagnes en hou deze in je achterhoofd wanneer je de resultaten meet met LeadExpress.

Te weinig conversie – Zitten de juiste mensen wel op je website, maar gaan ze niet over tot conversie? Of is de bouncerate hoger dan je lief is? Je raad het al: dan is het belangrijk de pagina waar je AdWords campagne naar linkt eens goed onder de loep te nemen. Hoe overzichtelijk is de pagina? Wat is de Click Through Rate? Wekt het de juiste nieuwsgierigheid op en verleid je de bezoeker verder te kijken op je website?

In het ideale geval richt je de pagina zo in dat de bezoeker zelf contact op neemt. Gelukkig zet LeadExpress de IP-adressen van je bezoekers om naar bruikbare contactgegevens. Dus zie je een interessante website bezoeker? Dan heb jij al de gegevens voor een lead follow-up in huis!


2. Je Google AdWords campagne genereert te weinig traffic

Of je doel nu meer conversie of meer naamsbekendheid is: te weinig traffic naar je website is in beide gevallen niet handig. Check allereerst bij bestaande klanten die binnen je doelgroep vallen of de campagne voldoende aantrekkelijk is. Kom je tot de conclusie dat je de plank mis slaat? Maak je AdWords campagne in dat geval prikkelender!

Kijk daarnaast ook naar de verdere prestaties van je campagne, zoals de actieve weergave. Misschien is je AdWords campagne wel aantrekkelijk genoeg, maar ziet je doelgroep hem gewoon niet door een te laag vertoningspercentage. Dan weet je dat het tijd is om te tweaken.


30 dagen gratis inzicht in je Google AdWords campagnes én leads

Dankzij marketingautomation krijg je meer grip op hoe jouw Google AdWords campagnes presteren. Het geeft je de mogelijkheid goedkoop te meten of je investeringen iets opleveren en ze zodanig bij te stellen, dat je de kosten per lead zo laag mogelijk houdt. Zelf 30 dagen gratis de tool van LeadExpress uitproberen? Vraag dan een gratis trial en demo aan!

Hulp nodig bij het koppelen van je Google AdWords campagnes aan LeadExpress? Lees dan deze pagina, of bel ons!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode

Tags: