Wet AVG/GDPR: Wat betekent het voor leadidentificatie?

Wet AVG/GDPR: Wat betekent het voor leadidentificatie?

Sinds de opmars van het digitale tijdperk is privacy het onderwerp van de dag. En terecht: want met alle persoonsgegevens die we dagelijks bewust en onbewust achterlaten op het internet, is het logisch dat je jezelf afvraagt wie het allemaal ziet. Privacy blijft tenslotte een recht!

Wet AVG: privacy en leadgeneratie software

Om dit recht te bewaken en uit te breiden is op 25 mei 2018 de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (Ook wel AVG of GDPR) ingegaan. Voor heel de EU. Waarschijnlijk is dit jou als ondernemer niet ontgaan. Inmiddels weten we allemaal ongeveer wat de nieuwe wet AVG/GDPR inhoudt en dat het niet gewenst is zomaar persoonsgegevens te verwerken.

Maar daar vloeien wel een aantal onvermijdelijke vragen uit voort: want hoe zit het met leadgeneratie? Mag je door LeadExpress herkende bedrijven nog wel benaderen? Het antwoord: ja, dat mag!


Bedrijfsgegevens, geen persoonsgegevens

De wet AVG/GDPR gaat over de bescherming van persoonsgegevens. De gegevens waar de software van LeadExpress inzicht in geeft, zijn algemene bedrijfsgegevens. Dat betekent dat LeadExpress geen persoonsgegevens verzamelt en je daarom de software na ingang van de wet AVG/GDPR nog steeds mag gebruiken.

Sterker nog: de informatie die LeadExpress toont na het omzetten van het IP-adres, zijn al publiekelijk. Het gaat tenslotte om algemene bedrijfsgegevens. Dat houdt in dat telefonische acquisitie gewoon mag na aanleiding van een LeadExpress lead! Zelfs wanneer je de naam van de persoon die je wil bellen weet. Zolang het maar B2B contact is en je diegene via het algemene telefoonnummer benadert.


De bezoeker geeft zelf toestemming

Om je nog meer inzicht te geven in hoe leadgeneratie via software zich verhoudt tot de wet AVG/GDPR, nemen we je nog even mee in het proces van leadgeneratie.

Dat begint bij de acceptatie van cookies. De softwaretool kan alleen eerlijk gegevens verwerken, wanneer het de geldige toestemming van je bezoekers heeft om cookies in te stellen en te lezen in hun apparaten. Deze wordt doorgaans via een cookiebanner verkregen. Pas na deze toestemming, zet de software IP-adressen om naar bruikbare gegevens en verschijnen deze in je dashboard.

De toestemming van een bezoeker voor het gebruik van cookies moet worden medegedeeld. Daarom moet je de bezoekers voorzien van een cookiebeleid in overeenstemming met de wetgeving. Een onderdeel van het cookiebeleid is om alle cookies die op je website staan te vermelden, samen met informatie over wat ze doen en hoe lang ze zijn opgeslagen op het apparaat van de bezoeker.

Goed om te weten: ondanks dat je uiteindelijk enkel gebruik maakt van algemene bedrijfsgegevens, verwerkt de software ook – na toestemming van de bezoeker – persoonsgegevens. Ook gebruikt LeadExpress informatie uit cookies om de Web Tracking-service te verbeteren.


Het aanpassen van je cookiebeleid

Om je te helpen van het opstellen van een adequaat cookiebeleid, adviseren wij Cookiebot. Cookiebot maakt het je eenvoudig te voldoen aan de wet AVG/GDPR wanneer je gebruik maakt van tracking software. Met slechts een paar regels aan Javascript, is je website conform de wet AVG.

Bekijk ook even onderstaande tekst. Die kan je als bron gebruiken voor je cookiebeleid.

<insert voorbeeld cookietekst LeadExpress>

…En check of je privacyverklaring AVG-proof is

Naast je cookiebeleid, is ook de privacyverklaring dé plek van je website waar je jouw websitebezoekers informeert over de verwerking van persoonsgegevens. Na het ingaan van de wet AVG zijn we allemaal verplicht geweest onze privacyverklaring aan te passen. Staat alles wat je websitebezoeker moet weten erin? Check hier deze checklist! 


Dan nog de rolverdeling van verantwoordelijke en bewerker

Heb je je cookies op orde? Dan is het ook handig je nog even te buigen over het onderscheid tussen “verantwoordelijken” en “bewerkers” in de wet bescherming persoonsgegevens. Je hebt er vast al van gehoord dat er verschillende wettelijke eisen en voorwaarden gelden bij deze rollen. Goed om te weten waar jij onder valt als LeadExpress gebruiker!

Gebruik je LeadExpress voor je organisatie? Dan bepaalt je organisatie het doel en de middelen van de verwerking van de gegevens. Dat geeft je organisatie de rol van verantwoordelijke. Lees hier onze bewerkersovereenkomst.


Tot slot: acquisitie!

In het kort ben je als LeadExpress-gebruiker dus geheel AVG-conform bezig, als je even je cookie- en privacybeleid erop aanpast. Zorg er uiteraard wel voor dat dit je dit op een passende manier, afhankelijk van je situatie uitvoert en neem waar nodig contact op met een juridisch adviseur. Heb je dit alles op orde? (en dat is heel simpel met Cookiebot) Dan bel jij met een gerust hart al je warme leads op voor een kennismaking!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode