fbpx

Zit met je prospect aan tafel voordat je concurrent dat doet

Zit met je prospect aan tafel voordat je concurrent dat doet

Het maken van een concurrentie analyse: we hebben er allemaal voor gestaan toen we onze eigen onderneming begonnen. Wil je succes, dan is het onmisbaar nog even te kijken hoe je branchegenoten het doen. En voor wie je uit moet kijken!


Hou jouw positie in de (online) markt continu in de gaten

Concurrentieonderzoek is natuurlijk niet iets eenmaligs, maar een analyse die je – ideaal gezien – continu up to date houdt. Want ga je erin mee als je concurrent van een wijk verderop zijn prijzen naar beneden gooit? Of zet je juist hoger in op je service om jezelf toch relevant te houden?

En hoe zit het met online concurrenten? Zijn er webshops die veel hoger scoren dan jij op Google, waardoor de potentiële kant minder snel in aanraking komt met jouw bedrijf?


Wees de eerste partij waar je prospect contact mee heeft

Het is niets nieuws dat de consument anno 2018 lui is. Zeker als het gaat om de aanschaf van low-involvement producten, zie je dat 50% koopt bij de eerste partij waarmee ze in aanraking komen. Aan jou dus de taak zo vroeg mogelijk contact te krijgen. Eerder dan de concurrent. Zeker nu je zowel offline als online met verschillende soorten concurrenten te maken hebt.


Zo herken je koopsignalen in een vroeg stadium

Maar hoe weet je wie interesse heeft, nog voordat hij tot aankoop over is gegaan of gegevens heeft achtergelaten? Simpel: door je website data in de gaten te houden. Door goed te kijken naar de informatie die LeadExpress levert, herken jij koopsignalen van bedrijven uit je doelgroep nog voordat de concurrent dat doet.

LeadExpress geeft in één oogopslag toegang tot gegevens als bedrijfsinformatie en de bezochte pagina’s wanneer een organisatie jouw website heeft bezocht. Vooral dat laatste is handig: want zo weet je niet alleen welk bedrijf heeft gezocht op jouw dienst of product, maar ook waar ze naar op zoek zijn. Daar speel je dan weer handig op in!


Zet leadidentificatie software in om je concurrent voor te zijn

Hoe je die functies inzet om op tijd kansrijke prospects te detecteren en zo je concurrent voor te zijn? Met de leadidentificatie software van LeadExpress gaat dat als volgt:

1. Nadat je LeadExpress gekoppeld hebt aan je website, krijg je realtime updates van jouw website bezoekers. Zo zie je dus direct wanneer er iemand geïnteresseerd in de producten of diensten die jij levert. Behoort deze bezoeker tot je doelgroep (dit ga je eenvoudig na uit de inzichten die LeadExpress biedt)? Dan weet je dat het tijd is voor actie.

2. Ideaal gezien handel je zo snel mogelijk: er is tenslotte een grote kans dat de bezoeker ook al een kijkje heeft genomen bij de concurrent. Op welke pagina’s heeft de bezoeker vooral gekeken? Zijn er al koopsignalen voor een specifiek product? Met LeadExpress zie je meteen hoe warm een lead is. Is hij hot? Dan is sales aan zet voor een follow-up!

3. Heeft het herkende bedrijf nog geen interesse getoond in specifieke productpagina’s en twijfel je over hoe warm de lead is? Maak dan een trigger aan. Stel deze zo in dat je een melding krijgt wanneer je prospect met een bepaalde intensiteit specifieke content leest. Zo haak je in op het moment dat de koopbehoefte van het bedrijf het grootst is.

4. Heeft je website de laatste week lekker veel bezoekers gehad? Dan is er ook nog de mogelijkheid een filter in te stellen, wederom gericht op prospects die specifieke content met een bepaalde intensiteit lezen. Je kan er tenslotte bijna zeker van uit gaan dat iemand die voor een langere tijd op één specifieke productpagina zit, geïnteresseerd is in dat product.

Regel hier een rapportage van in en exporteer het naar o.a. Excel of een andere interface, zodat je een mooi overzicht hebt van potentiële klanten.

5. Dit rapport zet je dan weer door naar je salesteam. Zo hebben zij weer een goedgevulde bellijst met warme prospects, nog voordat de concurrent op de hoogte is van hun koopsignalen. Dat geeft je accountmanager net dat beetje extra om zelfverzekerd een gesprek in te gaan.


Laat ons team met je meekijken voor tips & tricks

Het instellen van triggers en het maken van rapportages is erg eenvoudig. Ben je toch toe aan wat hulp of heb je gewoon wat inspiratie nodig? Dan staat ons team natuurlijk voor je klaar om met je mee te brainstormen over hoe jij de LeadExpress software het beste inzet! Want voor elk bedrijf gelden tenslotte verschillende handige tags en triggers om de concurrent voor te zijn.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij!

040 - 304 14 78

Start vandaag nog met leadgeneratie

Maak van jouw anonieme bezoekers echte leads, nu 30 dagen gratis proefperiode