Lees hier onze lead generatie tips

Deel 2 – IP-adressen traceren: alles wat je erover moet weten

In deel 1 las je alles over wat IP-tracking is en hoe het werkt. Maar belangrijker is: hoe pas je het toe? En is die software nu vooral geschikt voor sales, of heeft juist marketing er meer aan?

 

IP-tracking: van belang voor beiden

Allereerst: zowel in sales als in marketing profiteer je van IP-trackingsoftware. Het mooie aan dit soort software is dat het waardevolle inzichten geeft. Zijn zijn voor elk onderdeel van de sales funnel interessant: de awareness stage, consideration stage, decision stage en customer stage.

 

Sales afstemmen op marketing

Om het meeste uit IP-tracking software als die van LeadExpress te halen, is een samenwerking tussen sales en marketing belangrijk. Door samen een lead generatie strategie te bedenken, zijn alle onderdelen van de sales funnel het best op elkaar afgestemd. Zo kan marketing beginnen met het binnenhalen en warm maken van prospects (awareness stage & consideration stage), en pakt sales het stokje op zo snel de decision stage aan bod komt.

 

Marketing: terugkoppeling op je content

Uit de rapportages van lead-identificatie software kan je eenvoudig opmaken hoe je leads zich online gedragen hebben, via welke weg ze gekomen zijn en welke content ze het meest interesseert. Deze informatie is de ideale terugkoppeling voor een internetmarketeer. Het geeft je de mogelijkheid constant je contentstrategie aan te passen op wat lijkt te werken. Zo haal je dus meer rendement uit je inspanningen.

 

Zo geeft IP-tracking software je de mogelijkheid te zien op welke pagina een bezoeker afhaakt. Is dat steeds op dezelfde pagina? Dan weet je als internetmarketeer meteen wat je te doen staat: die pagina aanpassen zodat bezoekers wél op je website blijven.

 

Door goed te kijken naar de weg die de lead aflegt, zijn media als je website, social media kanalen en Adword campagnes beter af te stemmen op de doelgroep. Je sleutel zo langzaam aan de meest ideale online customer journey.

 

Sales: keihard inspelen op de zoekgeschiedenis

Op die manier heeft sales ook inzicht in de gedetailleerde geschiedenis van de leads. En hebben ze de mogelijkheid zich voor te bereiden op een knallende sales pitch. Ook geeft IP-tracking software je meer invloed op de decision stage.

 

Wanneer je aan het gedrag van een website bezoeker ziet dat ze wel geïnteresseerd zijn, maar nog geen contact hebben opgenomen, kan je het heft zelf in handen nemen door ze op te bellen en over de streep te trekken.

 

En als die prospect eenmaal over de streep getrokken is, zijn we aangekomen bij het laatste onderdeel van de sales funnel: de customer stage. En ook daar valt er nog veel te halen als sales manager met toegang tot IP-tracking software. Want zit je klant met een vraag, en bezoekt hij daarom de website? Dan kan je er als sales manager meteen bovenop zitten! En dat komt de relatie vaak ten goede.

 

Top