Lees hier onze lead generatie tips

Geef je B2B leads een boost met LinkedIn

Heb je al genoeg leads om mee aan de slag te gaan? Of merk je dat je er toch nog wat meer nodig hebt om die kwalitatieve er succesvol tussenuit te pikken? LinkedIn kan net die laatste stap zijn om je hoeveelheid B2B leads een boost te geven! Wij geven je 7 stappen om mee aan de slag te gaan.

 

1. Zorg voor een aantrekkelijk online visitekaartje
Een eerste indruk maak je maar één keer: dat geldt ook online. Zorg voor een aantrekkelijke en heldere LinkedInpagina voor je organisatie, waar duidelijk naar voren komt wat jullie specialiteit is. Leg hierbij vooral de focus op de headline en samenvatting. Hoe aantrekkelijker hoe beter! En vooral: hoe korter hoe beter! Weblezers staan erom bekend lui te zijn, dus zorg ervoor dat het belangrijkste in één oogopslag duidelijk is.

Ga met dezelfde zorg je persoonlijke pagina na, want uit die pagina haal je vaak nog meer dan die van je bedrijf. Zorg er vooral voor dat je bedrijfs-LinkedIn en website URL duidelijk naar voren komen. Zo kan een geïnteresseerde meteen door naar je website: want dat is wat je wil.

 

2. Maak connecties en zoek oude bekenden op
Gewapend met overzichtelijke pagina’s, is het tijd voor stap 2: het opzoeken van connecties. Focus hierbij vooral op oude bekenden waarmee je al positief contact had. Vaak zijn zij het meest bereid je te helpen wanneer jij hen wil helpen.

Ben ook niet te schuw met het accepteren van connectieverzoeken en het toevoegen van nieuwe connecties. Wanneer je een visitekaartje krijgt van iemand waar je wel wat in ziet, is het maken van een connectie een vrij laagdrempelige manier om contact te leggen. Kijk of er al ruimte is voor een direct bericht, maar hou dit contact dan zo gepersonaliseerd mogelijk.

Ligt de drempel om een connectie te maken toch nog wat hoog? Dan kan alleen al het bezoeken van profielen van prospects al veel opleveren! LinkedIn maakt namelijk recente bezoekers zichtbaar. De kans is groot dat iemand uit nieuwsgierigheid je profiel gaat bekijken en zo bij je bedrijf uit komt.

 

3. Kijk waar oude klanten mee bezig zijn
LinkedIn is een prachtig medium om oude klanten waar je het contact mee verloren bent weer opnieuw te benaderen, zonder enige ongemakkelijkheid. In plaats van direct een e-mail te sturen, is het reageren op een LinkedIn-status al een hele mooie manier om hem te herinneren aan de fijne samenwerking die jullie hadden.

 

 

4. Meld je aan voor LinkedIn-groepen
Ben waar je doelgroep is. Door je aan te melden voor LinkedIn-groepen waar je doelgroep zich in bevindt, leer je enorm veel over hun beleefwereld en pijnpunten waar ze mee zitten. Ga het gesprek aan, leg contacten en verwijs naar je bedrijf wanneer de tijd daar is. Door deze LinkedIn-groepen in de gaten te houden ben je continu op de hoogte van wat er speelt in de markt en waar de doelgroep zich mee bezig houdt. Lees hier meer over het vinden van de juiste groepen.

Is er nog geen groep gerelateerd aan jouw doelgroep? Of heb je een product of dienst in handen waar veel over te praten valt? Maak dan zelf een LinkedIn groep aan. Het geeft je meer controle over de inhoud en bereik ervan en kan je zelf instellen voor wie de groep toegankelijk is. Door zelf de beheerder te zijn van de groep, is het nastreven van thought leadership en audience engagement veel eenvoudiger. Kijk vooral naar groepen die het al goed doen op LinkedIn. Wat maakt dat de engagement daar groot is? En hoe kan jij die inzichten inzetten voor je eigen groep?

 

5. Ga voor thought leadership in een LinkedIn-groep
Hoe je die thought leadership optimaal nastreeft? Door relevante content te plaatsen en te antwoorden op vragen van leden. Door actief je kennis te delen, bouw je langzaam een zekere vorm van betrouwbaarheid op. Relevante blogposts, links naar artikelen en webinars zijn bij uitstek geschikt. Ben je wel bewust van de groepsdynamiek en probeer niets te forceren. Het is belangrijk in je achterhoofd te houden dat je niet over wil komen als een opdringerige verkoper, maar als een helpende hand.

 

6. Blijf zichtbaar en actief
Elke dag een update plaatsen op je persoonlijke pagina lijkt wat aan de overdreven kant, maar het werkt! Het hoeft niet elke dag een status te zijn over wat je aan het doen bent op je werk, maar kan ook het delen van een interessant artikel zijn, of zelfs alleen al het “interessant” vinden van een status. Het doel is zichtbaar te zijn, zodat je connecties precies weten waar je mee bezig bent. Probeer je dan ook te mengen in gesprekken op andere statussen, zeker wanneer er expertise te delen valt!

Laat ook je bedrijfspagina niet in de steek. Regelmatig een update over nieuwe producten, features of diensten en een relevante blogpost houdt je pagina actueel. Actuele content wordt gelezen, gedateerde content niet.

 

7. Ga premium
Met een basisaccount op LinkedIn is er al enorm veel te bereiken. Maar wil je echt het onderste uit de kan halen, dan is een premiumaccount een manier je LinkedInstrategie naar een hoger level te tillen. Met een premiumaccount heb je onder anderen de mogelijkheid veel geavanceerder te zoeken. Zo kan je connecties zoeken op functie, locatie, ervaring, etc. Op die manier kom je nog makkelijker met je ideale prospect in contact.

Uiteindelijk zijn zichtbaarheid en thought leadership de twee belangrijkste componenten voor succes op LinkedIn. Door op een persoonlijke en menselijke te laten zien wie je bent, wat je doet en waar je bedrijf mee bezig is, lok je stiekem verrassend veel mensen naar je bedrijfswebsite.

Top