Lees hier onze lead generatie tips

Leadgeneratie in 2017: de belangrijkste trends volgens ons

Inmiddels hebben we 2016 alweer achter ons gelaten en beginnen we fris aan 2017. Maar een jaarwisseling is geen jaarwisseling zonder trendoverzicht. Hieronder de trends die, in onze ogen, het meest belangrijk zijn voor leadgeneratie in 2017.

 

1. User-Generated Content

Content is en blijft belangrijk, ook in 2017. Het is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van je leadgeneratiestrategie. Het zorgt voor traffic, geeft de prospect de mogelijkheid zelf op onderzoek uit te gaan én laat zien dat je verstand van zaken hebt.

Het ding is alleen: men wordt kritischer en kritischer op wat hij leest. In 2017 zal de trend rondom user-generated content daarom alleen maar meer groeien. Eerlijke content, gegenereerd door de gebruiker is in opkomst.

Gooi je eigen content-ideeën overigens niet direct uit het raam: content van de expert blijft uiteraard een essentieel onderdeel van je contentstrategie.

 

2. Marketing automation: lead identificatie tools

Een andere interessante trend is de het steeds populairder worden van lead identificatie tools. Tools waarmee je eenvoudig de B2B bezoekers op je website achterhaald.

Deze tools zijn idaal, want het merendeel van je websitebezoekers verlaat de website zonder actie. En dat terwijl de kans groot is dat de bezoeker wel geïnteresseerd is: hij zit tenslotte niet voor niets op je site.

Steeds meer B2B marketeers realiseren zich dat ze deze leads laten liggen, terwijl ze (nu) wel bereikbaar zijn. Niet zo gek dus dat de interesse in lead identificatie tools steeds meer toeneemt!

 

3. Nog sneller leads oppakken

Een snelle samenleving vraagt om snelle follow-ups. Hoe snel reageer jij wanneer een lead interesse toont? Vaak weet een lead al ongeveer wat hij wil: hij weet alleen nog niet van wie. Ben de concurrent voor en neem contact op met de lead als je het idee hebt dat hij geïnteresseerd is.

Hoe je weet of iemand geïnteresseerd genoeg is? Wanneer een lead een contactformulier invult weet je eigenlijk al genoeg. Dan is het een kwestie van direct contact opnemen. Verder kan het zoekgedrag, in te zien in bezoekrapporten, ook veel zeggen. Zit een lead lang op een bepaalde pagina? Dan is de kans groot dat hij geïnteresseerd is!

 

4. Kwaliteit boven kwantiteit

Aanvullend op het sneller oppakken van leads, is “quality over quantity” ook een belangrijke trend in 2017. Door lead identificatie software, mis je bijna geen leads meer. Het is dus geen kweste van pakken wat je pakken kan. Nu je een goudmijn aan gegevens in handen hebt, heb je de ruimte kieskeurig te zijn.

Steek daarom extra tijd in je leadkwalificatie. Zo zorg je ervoor dat je alleen tijd steekt in leads waarvan de kans op conversie het grootst is.

 

5. Verkopen zonder te verkopen

In deze blog zei ik het al eerder: soms is vergeten dat je iets verkoopt de beste verkooptruc. We hebben de oude salestrucjes steeds meer door, en dat zal in 2017 niet minder worden. De dialoog aangaan, prospects daadwerkelijk willen helpen en bouwen aan vertrouwen: daar heb je wat aan. Uiteindelijk speelt de gunfactor een grotere rol dan je denkt.

Meer weten over het bouwen van vertrouwen en verkopen zonder te verkopen? Lees er meer over in deze blog over social selling.

 

De trends bij elkaar: we mogen kieskeuriger zijn

Er valt te concluderen dat we door de technologische ontwikkelingen op het gebied van leadgeneratie steeds scherper en kieskeuriger mogen (of moeten) zijn. 2017 is de tijd waarin we onze leads tot op het bot kwalificeren, op tijd benaderen én menselijk te hulp schieten, zonder in verkoopmodus te springen.

Afbeelding door: Kevin Muncie

Top