Lees hier onze lead generatie tips

Leads kwalificeren: wie bel je en wie bel je niet?

Heb je een berg leads? Maar merk je dat je steeds net de verkeerde mensen te pakken hebt? Dan is de kans groot dat je met koude leads aan de lijn zat. En, volgens een onderzoek van Kenan-Flagler Business School, heb je dan maar 2,5% kans op slagen. Wat je daaraan doet? Simpel: warme leads bellen!

 

Kwalificeer je leads!

Door je leads te kwalificeren weet je keer op keer zeker dat je tijd steekt in een échte potential. Hoe je dat doet? Start altijd bij het stellen van de volgende vraag: wat is volgens jou een goede lead? Om een lead te kwalificeren is het belangrijk eerst zelf scherp te hebben waar je naar op zoek bent. Zo ben je als het ware in staat een “checklist” te maken en zo alle leads na te lopen op hoe waardevol ze zijn:

 

  1. Bedrijf & Organisatie: Hoe groot moet het bedrijf zijn? Uit wat voor branche? Met hoeveel omzet? En is het het wel waard een bedrijf uit Groningen te contacten als je zelf in Limburg gevestigd zit? Ga bij jezelf na welke bedrijven in jouw ogen de meeste kansen bieden en dus aansluiten bij je doelgroep.
  2. Persoon: Ook is het belangrijk scherp te hebben met wie je wilt onderhandelen. De eigenaar die op de centen zit? Of kom je liever in contact met iemand van een interne afdeling die waarschijnlijk alles op alles zet de directeur te overtuigen wanneer ze iets in je dienst of product zien? Vaak is het handig voor dit onderdeel een aantal persona’s op te stellen.
  3. Gedrag op jouw site: We hebben het al eerder gehad over hoeveel je op kan maken uit alleen al het klikgedrag van een lead. Het is daarom ook belangrijk in kaart te brengen wat het ideale klikgedrag is dat een lead moet vertonen. Kijk naar hoe vaak ze je website bezocht hebben, hoe ze er gekomen zijn, hoe vaak ze op bepaalde delen van je website hebben geklikt, en ook hoe lang ze je website hebben bekeken.

 

Ideaal profiel
Stel je bent een internetmarketeer, gevestigd in Eindhoven, die zich richt op MKB-bedrijven die al hun internetmarketing liever uitbesteed. Dan zou een ideaal profiel er zo uit kunnen zien:

Functie: Eigenaar
Grootte bedrijf: 50 werknemers
Industrie: bijv. WC-verhuur, Evenementencatering, Drukkerij, etc.
Locatie: Heel Nederland & Vlaams België
Eigenschappen: Ambitieus, betrokken, erkent andermans expertise
Activiteit op de site: Via Google op de site gekomen.
Pagina’s bezocht: homepages, “over”-pagina en een pagina over SEO-optimalisatie.
1 minuut per pagina.

 

En nu: aan de slag!

Nu hebt je je ideale lead opgesteld. Je weet precies waar hij aan moet voldoen. Het mooie hiervan is dat je dus ook precies weet waar een lead níet aan moet voldoen. Het is slim een tabel te maken waar je een ideaal profiel, een prima profiel, een minder ideaal profiel en een slecht profiel naast elkaar zet. Elke keer wanneer je dan een lead hebt geïdentificeerd, kan je aan de hand daarvan kijken onder welke categorie je lead valt. En zo beslis je meteen eenvoudig of de lead het waard is.

 

Top