Lees hier onze lead generatie tips

Leads opvolgen: de succesformule voor een follow up

Recent een programma dat inzicht in je leads geeft gekoppeld aan je website? Slim! Weten wie je website bezoekt betekent extra follow up kansen. Het enige is: hoe pak je zo’n lead succesvol op? Met deze tips ben je verzekerd van de perfecte basis voor geslaagde follow ups!

 

1. Kiezen tussen telefoon of mail

Een goede follow up start bij het kiezen van het juiste medium. Elke potential is namelijk anders. Zo zijn bezoekers met veel potentie (en urgentie) vaker geschikt om te bellen dan bezoekers met een nog wat onduidelijke interesse. Een telefoontje onderbreekt de lead namelijk in zijn werk. Dat is bij iemand met interesse minder erg dan iemand die nog niet goed weet wat hij wil. Het voordeel van bellen is wel dat het lekker direct is ten opzichte van de mail: daarmee loop je namelijk de kans te verdwijnen in de prullenbak. Een hoge attentiewaarde is daarom erg belangrijk!

 

2. Geen verkooppraatjes

Verder is het slim je te bedenken dat niemand zin heeft in een verkooppraatje. Niet via mail en ook niet aan de telefoon. Ga bij jezelf na wat je prettig vindt: vaak is dat geen verkooppraatje, toch? Wat men vaak wel waardeert is oprechte hulp. In de praktijk is gebleken dat je veel meer haalt uit gratis advies weggeven, dan de toekomstige klant te overspoelen met verkooppraatjes over hoe geweldig je product of dienst is. Een subtiele aanpak loont!

 

3. Kijk naar het klikgedrag

Uit het klikgedrag van een lead kan je heel veel opmaken. Zo geeft het je inzicht in hoe geïnteresseerd een bezoeker is, en vooral wáár hij geïnteresseerd in is. Het is heel belangrijk hierop in te haken in je gesprek en vooral daar de focus op te leggen. De bezoeker is op zoek naar iets en jij als bedrijf kunt hem daarbij helpen. Door te kijken naar het zoekgedrag van de website bezoeker weet je precies in welke topics hij mogelijk geïnteresseerd is.

 

Vaak is je gevoel een betrouwbare maatstaaf

 

4. Ga af op je gevoel: is de lead het waard?  

En ben je eenmaal in gesprek met een potential? Dan is het meestal een kwestie van gevoelswerk. Vaak voel je zelf heel goed aan of een lead het wel waard is. Zo merk je alleen al aan de toon van iemand of hij geïnteresseerd is en zegt de hoeveelheid vragen ook veel over de interesse. Iemand die steeds maar kort antwoordt, heeft vaak minder interesse dan iemand die meer wil weten over het onderwerp. Start alléén met verkopen wanneer de lead ook daadwerkelijk koopgedrag vertoont.

 

5. Streef naar het maken van een vrijblijvende afspraak

De bezoeker nergens aan vast laten zitten is erg belangrijk. Het is niet voor niets zo dat de lead nog geen actie heeft ondernomen. Waarschijnlijk twijfelt hij nog of hij de dienst of het product dat je aanbiedt bij je af wilt nemen. Anders had hij wel zelf contact opgenomen! Door een lead op te volgen trek je de bezoeker sneller over de streep, maar het is daarbij wel belangrijk dat je het maken van een beslissing geheel aan hem of haar overlaat. Biedt daarom een vrijblijvend gesprek aan, mocht hij/zij behoefte hebben aan meer informatie.

 

6. Er zijn nog meer manieren!
Naast de bekende bel- en mailmethodes zijn er natuurlijk ook nog andere manieren om een lead op te volgen. Zo kan het sturen van een folder of flyer al een subtiele manier zijn om extra interesse te wekken bij je website bezoekers. Zeker wanneer er twijfel is bij de hoeveelheid interesse vanuit de website bezoeker is dit aan te raden. Het is de ideale manier om je communicatie effectief te targetten.

 

Nuance maakt het verschil


Al met al komt het dus heel erg neer op genuanceerd te werk gaan en te vertrouwen op je gevoel. Het oppakken van je eerste lead zal vaak niet meteen vlekkeloos verlopen. Dat is ook niet erg. Zolang je maar nooit opdringerig bent en altijd vanuit de bezoeker denkt (en dus niet meteen gaat verkopen), ben je altijd op de juiste weg. Zoals het gezegde al zegt: oefening baart kunst!

Top