Lees hier onze lead generatie tips

Webinars als kers op de taart van je leadgeneratie campagne

In de vorige blogs had ik het over hoe je de zomerdip het beste benut. Door juist in de zomer te blijven investeren in je leadgeneratie, profiteer je de rest van het jaar van deze rustige periode. Daarom staat deze blog in het teken van een schepje bovenop je leadgeneratie campagne te doen. Hoe? Door te starten met het voorbereiden van webinars: een ideale manier om in contact te komen met nieuwe publieken. De ideale manier om effectief meer leads te verzamelen.

 

In contact met nieuwe publieken

Webinars: waarschijnlijk heb je er al een aantal bijgewoond. Maar heb je er ooit zelf een georganiseerd? Het brengt je in staat compleet nieuwe publieken te bereiken. Webinars spelen namelijk fenomenaal in op het visueel ingestelde brein van de mens. En de eeuwige behoefte aan zelfontplooiing (Piramide van Maslow). Want iemand is misschien nog niet bekend met je merk of product, maar zou wel graag meer willen leren over “SEO anno 2016 in 60 minuten”. Deze specifieke onderwerpen zijn een perfecte eerste kennismaking met uw merk.

Je laat zien dat je capabel bent door als merk dieper in te gaan op een onderwerp waar je doelgroep meer van wil leren. Het is een extra bewijs voor potentials dat jij de kennis en kunde in huis hebt om je vak goed uit te voeren. Mits een webinar goed is uitgevoerd, ziet de deelnemer je sneller als autoriteit. Zeker als je je webinar focust op het begin van de sales funnel, is dit een essentiëel voordeel. Het zet je in een voorkeurspositie, mocht de webinar deelnemer ooit een dienst of product dat je aanbiedt nodig hebben.

 

Alles waar je aan moet denken bij de voorbereiding van je webinar

1. Promotie Goede webinars starten met goede promotie. Want: hoe bekender je webinar, hoe groter het publiek, hoe groter de opbrengsten. Plan je webinar al ver van te voren en promoot hem dus al vroeg op social media. In relevante discussiegroepen en je eigen pagina en misschien zelfs als gesponsord bericht. Blijf daarbij zo zichtbaar mogelijk: maak je doelgroep nieuwsgierig. Breng ook je direct maillijst op de hoogte en roep je deelnemers op vrienden uit te nodigen. Voor extra bereik is het ook te overwegen een influencer uit je vakgebied te voor een collaboration benaderen als co-host.

2. Apparatuur & Scenario’s Terwijl je bezig bent met promoten is het natuurlijk ook belangrijk voorbereiding te steken in je webbinar zelf. Je zult zeker bij je eerste webbinar merken dat het veel werk is, maar hoe vaker je het doet, hoe meer voorbereidend werk al klaar ligt.

Zo is het belangrijk bekend te zijn met je apparatuur en een scenario-plan te hebben. Wat als het geluid uitvalt? Of er geen internet is? Zo’n plan schrijf je eenmalig, maar pluk je lang de vruchten van. Steek ook tijd in een draaiboek: in de praktijk is afdwalen of te lang ingaan op één onderdeel een grote valkuil. Met een draaiboek ga je dit tegen.

3. Inhoud Naast de facilitaire voorbereiding is content natuurlijk king. Mooi beeld en geluid is belangrijk voor de ervaring, maar uiteindelijk staat inhoud boven alles. Het klinkt voor de hand liggend, maar zorg dat je je goed inleest in het onderwerp. Een Q&A-list mag daarbij zeker niet ontbreken. Zorg dat je zeker antwoord hebt op de meest uiteenlopende vragen en altijd in staat bent je deelnemers te helpen.

Ga daarbij ook de interactie aan en probeer niet teveel te “zenden”. Zie een webbinar als een college voor volwassenen: niet alleen studenten kampen met concentratie problemen. Haak daarom ook in op de korte spanningsboog door veel met visuals en dialoog te werken.

4. Leadgeneratie En tot slot: zorg van te voren en achteraf voor manieren om leads te verzamelen. Laat deelnemers formulieren invullen om deel te nemen aan de webinars, of hou het laagdrempelig en verzamel informatie via leadidentificatie software wanneer uw webbinar op uw eigen website plaatsvindt.

Ook achteraf registratieformulieren verschaffen is een goed idee: door deelnemers die de webinar terug willen kijken of extra informatie willen (bijvoorbeeld in de vorm van een exclusieve whitepaper) te vragen informatie achter te laten, weet je zeker dat je potentials in handen hebt.

 

En nu: aan de slag met webinars

Merk je dus dat deze zomer jij en je (eventuele) werknemers wat meer tijd overhouden? Overweeg dan zeker een aantal uur per week te steken in het voorbereiden van relevante webinars voor het komende kwartaal. Door slim aan de slag te gaan met onderwerp, inhoud en promotie, heb je binnen een mum van tijd weer nieuwe prospects te pakken! Of je nu aan leads komt via registratie, of via B2B lead identification software: webinars zijn een goudmijn op het gebied van data en traffic.

 

Top