Lees hier onze lead generatie tips

Zo maak je je website optimaal voor leadidentificatie

Je hoort het vaker: hoe meer je ergens in investeert, hoe meer je ergens uithaalt. Dat is bij leadgeneratie ook zo. Tegenwoordig zijn er namelijk zoveel manieren om het genereren van leads te optimaliseren, dat het haast zonde is als je je blindstaart op de invulformulieren. Sterker nog; gemiddeld laat maar 2% van de websitebezoekers zijn gegevens achter!

Door je website op alle fronten te optimaliseren, ben je verzekerd van nog meer kwalitatieve leads dan alleen die 2%. Laat je website bijvoorbeeld extra samenwerken met je leadidentification tool. Hoe je dat doet? Hieronder een aantal zaken om op te letten:

 

1. Genereer traffic, kwalitatieve traffic

In een eerdere blog had ik het er al over hoe essentiëel traffic is voor je leadgeneratie. Zowel wanneer je afhankelijk bent van invulformulieren, als wanneer je een leadidentificatietool gebruikt is investeren in traffic een must. Want geen traffic, geen leads. Het ding is alleen dat veel traffic niet gelijk staat aan veel leads.

Hoe herken je kwaliteits traffic? Door te weten waar de meest waardevolle website bezoekers vandaan komen. Dit doe je door in je analytics te kijken naar de bounce rate. Hoe lager de bouncerate van een traffic source, hoe kwalitatiever de bron van de traffic.
Merk je bijvoorbeeld dat je Facebook-pagina zorgt voor veel kwalitatieve websitebezoekers? Zorg er dan voor dat dat platform je verdiende aandacht krijgt en investeer niet teveel in sources waar je minder uithaalt.

En ga ook eens je backlinks na: welke leveren het meest op? Kijk of je vaker vermeldingen op die websites kan krijgen. En vergeet niet bestaande back-links ook te checken op dode eindjes! Het zou zonde zijn als er gelinkt wordt naar een pagina die niet meer bestaat.

 

2. Snap dat je website inhoudelijk én in beweging moet blijven

We komen ze nog vaak tegen: statische websites. Websites die eerder geschikt zijn als een digitale folder, dan een leadgeneratie kanon. Anno 2017 is je website niet meer alleen een tweede voorgevel van je bedrijf, maar juist dé plek waar prospects relevante en diepgaande informatie willen vinden over je product.

Want in een tijd waarin communicatie hoofdzakelijk digitaal gaat, is de kans dat een prospect belt voor meer informatie veel minder aanwezig. Zeker wanneer de concurrent wél een zeer dynamische en inhoudelijk relevantie website heeft, is de keuze voor de prospect al snel gemaakt.

Het is daarom essentiëel ervoor te zorgen dat de informatie die de prospect wil al klaar staat op de website. Welke vragen krijg je bijvoorbeeld vaak van klanten? Dat zijn de vragen om op in te spelen. Ga na wat iemand die opzoek is naar jouw product wil weten.

Het mooie aan inhoud en dynamiek is ook dat Google er dol op is. Het bijhouden van bijvoorbeeld een helpende blog, geeft je website een enorme boost in de rankings. Wat weer leidt tot meer traffic. Het is daarom niet de vraag of je af moet stappen van de statische voorgevelwebsite, maar wanneer.

 

3. Stippel het pad voor je website bezoekers uit

Een ander voordeel van een inhoudelijk en dynamische website is niet alleen dat je bezoeker niet afhaakt, maar ook dat het bezoek meer kennis over de lead geeft. Want hoe langer het bezoek, hoe meer informatie over de zoektocht van je lead in je bezoekersrapport, hoe meer input voor een succesvolle follow-up.

Zorg er daarom voor dat de routes op je website vrij van barrières zijn. Dus zonder dode eindjes. Zo doorloopt de klant je website soepel, vindt hij waar hij naar op zoek is, en ben je in staat in je bezoekrapport precies en zuiver na te lezen in welke producten en diensten de lead geïnteresseerd is.

Hoe je dat doet? Simpel: door ervoor te zorgen dat je website vol zit met relevante interne links. Zo gebruiken veel SEO-specialisten call-to-actions om dit voor elkaar te krijgen. Door gewoon “Lees ook meer over …” achter elke tekst te plaatsen en te linken naar een aantal pagina’s die zeer verwant zijn aan de huidige pagina, loods je de bezoeker als het ware door je website heen.

 

Een website die ideaal is voor de bezoeker, is ideaal voor jou

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat wanneer een website fijn is voor de bezoeker, een website fijn is voor je leadidentificatie. Door te zorgen dat je website vrij is van obstakels en je bezoeker eenvoudig alle informatie die hij wil kan vinden, krijg jij alle informatie die je nodig hebt voor een follow-up.

 

 
Afbeelding door: Kevin Doncaster

Top